Bokmässan dag 2, eftermiddag: Insomnia och bokprostitution

Jag slutade jobba 16.00 och vandrade runt en del på mässan. Övervägde att gå till hotellet och sova en liten stund innan det var dags för bloggmiddag, men jag var för trött. Och hade för mycket skavsår. Och för snål för att åka taxi igen, så istället bestämde jag mig för att stanna kvar på mässan.

Med onda fötter blev det dock inte till att vandra särskilt länge. Jag gick upp till grafiska torget och fann att Studentlitteratur skulle dela ut något sorts pris. Jag satte mig tillrätta och inväntade. Tio minuter efter att det börjat talas om … ja vad det nu var det talades om, kände jag hur mitt huvud nickade till. JAG VAR NÄRA ATT SOMNA! Alltså, jag sover aldrig i bilar. Jag sover aldrig på bussar. Eller båtar, flygplan eller cyklar heller för den delen. Framförallt kan jag inte somna på en simpel liten stol mitt i en stor folksamling, men det var alltså SÅ nära att jag gjort det. Jag blev faktiskt smått chockad över detta, men det är helt sanslöst på det sätt som bokmässan ger en en enorm energi och inspiration, men samtidigt drar ur en alla krafter i samma veva.

Vid halvsju började jag söka mig till Incontro, en restaurang som är belägen i samma byggnad som mässan. Lagom långt, tyckte mina fötter. Den där mannen som tar emot besökarna precis vid ingången såg på mig som om han undrade om jag bokat bord eller så. Och det hade vi ju, men vad var det nu jag skulle säga? Det blev något mindre begåvat och osammanhängande i stil med ”Ja hej jag ska på litteraturbloggsträff. Eller ja det är Bokhora som anordnat den.” Precis som malinthewriter är Bokhora något som låter så mycket bättre när man slipper uttala det högt. Han sa iallafall att bordet var bokat in till höger. Jag gick in till höger, men där var ju ingen. Frågade en servitris och hon sa att det var några som kommit och att de stod nere vid baren vid ett runt bord. Så då gick jag dit. Problem som uppstår när man ska möta människor man aldrig har träffat och som älskar att läsa: Deras ansikten, avatarer och profilbilder består inte så sällan av antika böcker eller uppradade bokhyllor sorterade efter färg. Här fanns inga böcker alls. Jag gick förbi ett bord tre gånger där det stod några, men jag tänkte att det verkade som att de redan kände varandra. Tre gånger gick jag förbi innan jag frågade om det var de jag letade efter, för jag tyckte mig känna igen en av dem. Och visst var det sällskapet jag letade efter.

To be continued …

Detta inlägg publicerades i Bokmässa, Litteraturträff. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bokmässan dag 2, eftermiddag: Insomnia och bokprostitution

1. Fia skriver:

Nu påminns jag om första gången vi träffades då jag laddade upp med böcker på bordet för att bli igenkänd men ändå inte lyckades bli det.. 🙂

• malinthewriter skriver:

Haha! Ja, men hade det hänt idag hade jag nog kopplat lite bättre … 😉 Såg förresten att du nyligen flyttat till Malmö. Jag har knappt läst några bloggar på senare tid och har tydligen missat en massa :O

2. Hoppas inte det var vår prisutdelning som var så sövande 🙂 Kurslitteratur är kanske inte världens mest upphetsande, men förbaskat viktigt…

3. Ann-Sofie skriver:

När jag kom till middagen sa hovmästaren att hon ”föst samman några vilsna själar i samma ärende” och förde mig till baren. = )

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )